Sunday, February 25, 2007

Generatia Y


Generatia Y (I)

Ion Cosmovici,
 

Neil Howe şi William Strauss, sunt doi autori şi totodată doi prieteni, pasionaţi de studiul tinerilor şi al generaţiilor actuale, care au descoperit o ciclicitate în succesiunea generaţiilor americane, prezentată în lucrarea Generations, The History of America's Future,1584 to 2069[1] şi dezvoltată în The Fourth Turning: an American Prophecy. Pentru ei există patru pattern-uri ce revin ciclic în generaţiile americane: profeţii (conduşi de valori morale şi de lupta în numele unei credinţe), nomazii (aventuroşi şi diverşi), eroii (admiratori ai instituţiilor şi puternici) şi artiştii (nehotărâţi şi încercaţi de emoţii şi conflicte interioare).

Prezicând foarte bine evoluţia generaţiei de tineri din ultimul deceniu al secolului pe baza descoperirilor lor în 13th Gen: Abort, Retry, Ignore, Fail?[2] cei doi autori ne oferă la început de mileniu o nouă lucrare, Millenials Rising. The Next Great Generation[3]. Millenials sau Generatia Y se referă la generaţia născută între 1977-1980 şi 2001, al cărei corp principal tocmai intră pe băncile facultăţilor, adică generaţia de tineri şi adolescenţi expusă noilor tehnologii de comunicare, o generaţie care începe sa fie în mod evident dar în moduri neaşteptate diferită de generaţia precedentă (pentru America e vorba de Baby-Boom-ers sau “generaţia X”). Generatia Y este denumirea cea mai frecventă în lucrările academice, adolescenţii înşişi preferând denumirea « Millenials », alte nume pentru acelaşi grup fiind Net Generation, Click Generation, Nintendo Generation, Google Generation, iGeneration. Este o generaţie foarte numeroasă şi diversă etnic, numărând tineri foarte bine pregătiţi şi în care s-a investit foarte mult la nivelul educaţiei.

Lucrarea Millenials Rising a devenit după anul 2000 principala referinţă a tuturor studiilor academice despre tineri în spaţiul anglo-saxon, şi mai ales a celor despre liceeni şi studenţi, deoarece se referă la o generaţie în care tehnicile nou apărute de lectură şi de învăţare cotidiană au un rol esenţial în construirea personalităţii. Caracteristicile legate de tehnologie şi învăţare ce stau la baza profilului generaţiei americane Y sunt important de studiat şi pentru că efectele lor ele se resimt imediat la nivelul educaţiei instituţionalizate. În fine, aceste caracteristici produc studii şi rezultate mult mai uşor transferabile către alte culturi decât în orice altă perioadă (Yahoo Messenger şi habitus-urile de folosire a acestui program, spre exemplu, sunt acum asemănătoare în toate culturile).


HOWE, Neil, William Strauss, Generations, The History of America's Future,1584 to 2069, William Morrow, 1991. / HOWE, Neil, William Strauss, The Fourth Turning: an American Prophecy, Broadway Books, New York, 1997. / HOWE, Neil, William Strauss, Millennials Rising: The Next Great Generation, Vintage Books, New York, 2000. / HOWE, Neil, William Strauss, 13th Gen: Abort, Retry, Ignore, Fail? Vintage Books, New York, 1993.

 



[1]Neil HOWE, William Strauss, Generations, The History of America's Future,1584 to 2069, William Morrow & Co, 1991, New York, 1991.

[2] Neil HOWE, William Strauss , 13th Gen: Abort, Retry, Ignore, Fail? Vintage Books, New York, 1993

[3] Neil HOWE, William Strauss, Millennials Rising: The Next Great Generation, Vintage Books, New York, 2000.

1 comment:

Anonymous said...

de ce nu:)